Na niecodzienny pomysł wpadli organizatorzy Festiwalu Literatury w Appledore z hrabstwa Devon w Wielkiej Brytanii. Aby, wzorem innych wydarzeń literackich, nie przenosić się całkowicie do sieci lub w ogóle zrezygnować w tym roku z organizacji imprezy, postanowili w tym roku ze względu na wymogi pandemii zorganizować ją w formule drive-in-theatre, czyli… kina dla zmotoryzowanych.

Zaplanowany tym razem na pięć dni festiwal ma się rozpocząć 18 września, oczywiście, jeśli sytuacja epidemiologiczna nie wymusi na organizatorach żadnych zmian. Spotkanie miłośników literatury ma swoją ugruntowaną tradycję, bowiem impreza jest obecna w kalendarzu hrabstwa Devon od roku 2006, odbędzie się na terenie Skern Lodge. Zagwarantowano tam miejsce na zaparkowanie i uczestnictwo w festiwalowych wydarzeniach dla 100 aut i ich właścicieli oraz pasażerów. Pozostający w samochodach lub ich najbliższym sąsiedztwie uczestnicy festiwalu zachowując bezpieczne warunki dystansu społecznego będą mogli brać udział w jednym (lub kilku) z 25 wydarzeń, jakie przewiduje agenda tegorocznej edycji imprezy.

Patron festiwalu, Jeremy Vine, który ma również wystąpić na scenie jako autor, cieszy się:

„Po raz kolejny Appledore jest w czołówce! Lockdown był niezwykle dotkliwym doświadczeniem dla wszystkich, ale szczerze wierzymy, że gdy wszystko się uspokoi, ludzie będą bardziej niż kiedykolwiek zdecydowani by dostać swoją coroczną dawkę literatury nad morzem!”

„Jeśli kiedykolwiek odbywał się samochodowy festiwal książki, to ja jeszcze o nim nie słyszałem. Mam nadzieję, że zorganizujemy festiwal jak żaden inny i pokażemy temu okropnemu koronawirusowi, że nic nie powstrzyma naszych wspaniałych pisarzy” – dodaje z dumą Vine.

Przyjrzyjmy się zatem bliżej jak ma wyglądać tegoroczna edycja Festiwalu Literatury w Appledore. Podobnie jak w przypadku kina pod chmurką, czy kina dla zmotoryzowanych, publiczność zgromadzona w zaparkowanych na dużym terenie autach będzie mogła oglądać wydarzenia odbywające się na scenie imprezy. Pisarze, wydawcy i ludzie książki będą opowiadać o swojej pracy i dziełach, zaś uczestnicy festiwalu dzięki zewnętrznemu systemowi nagłośnienia oraz emitowanemu na falach krótkich przekazowi będą się mogli słuchać wystąpień twórców również w swoich radiowych zestawach samochodowych. Całość festiwalowych wydarzeń i atrakcji będzie oczywiście także pokazywana na dużym ośmiometrowym ekranie LED zawieszonym tak, aby z każdego miejsca na placu był dobry widok. Co więcej, można będzie również zamawiać przekąski, jedzenie i picie, które zostanie dostarczone do samochodu z zachowaniem odpowiedniego bezpiecznego dystansu.

Zadbano też o to, by festiwal nie był jedynie przekazem jednostronnym, od autorów do publiczności, lecz aby ta ostatnia mogła żywo i czynnie brać udział w zaplanowanych punktach programu. Pytania do pisarzy są zbierane wcześniej za pomocą poczty elektronicznej, aby autorzy mogli się do nich odnieść podczas swojej bytności na scenie. Autorzy pytań są proszeni przez organizatorów o zamruganie długimi światłami wozu, aby było wiadomo, na czyje pytanie pada odpowiedź ze sceny. Pytanie będzie można również zadać ad hoc korzystając z przenośnych mikrofonów, które obsługa udostępni chętnym na specjalnych wysięgnikach.

Na koniec publiczność wyrazi swój aplauz nie tradycyjnie oklaskami, lecz w iście amerykańskim stylu trąbiąc klaksonami i migając światłami swoich aut. Zadbano również o możliwość uzyskania autografów ulubionych twórców. Podpisane wcześniej książki będzie można odebrać przy wyjeździe z terenu festiwalu w specjalnie oznakowanych punktach i stoiskach.

Idea imprez drive-in święci swoją drugą młodość w czasach pandemii covid19, szczególnie w USA. Ta forma rozrywki była niezwykle popularna w latach 50. i 60. W całym kraju działało ich ponad 4 tysiące. Obecnie pozostało ich blisko 300. Teraz Amerykanie z dużym sentymentem również biorą udział w rozmaitych wydarzeniach rozrywkowych tego typu odkąd zawieszono rozgrywki sportowe, zamknięto tradycyjne kina i teatry oraz odwołano koncerty i imprezy masowe. Właściciele tego typu przybytków zacierają ręce odnotowując kilkudziesięcioprocentowe wzrosty wpływów ze sprzedaży biletów.

Materiał o renesansie popularności formuły kina i imprez dla zmotoryzowanych w USA można obejrzeć poniżej:

Opracowano na podstawie:
https://www.northdevongazette.co.uk/news/appledore-book-festival-drive-in-1-6745511
http://booklips.pl/newsy/w-wielkiej-brytanii-zorganizowany-zostanie-pierwszy-samochodowy-festiwal-literacki/
https://wiadomosci.com/usa-kina-dla-zmotoryzowanych-wracaja-do-lask/#:~:text=Drive-in%20czyli%20kino%20dla%20zmotoryzowanych%20to%20du%C5%BCy%20plac,na%20falach%20ultrakr%C3%B3tkich%20i%20odtwarzany%20z%20samochodowego%20radioodbiornika.