Podobno mowa jest srebrem a milczenie złotem. Czy jednak zastanawialiście się kiedyś ile faktyczne warte jest słowo napisane przez czołówkę najlepiej sprzedających się pisarzy świata? I nie mamy tu na myśli innego popularnego powiedzenia o tym, że słowo niektórych jest droższe wszystkich pieniędzy, lecz faktyczne oszacowanie przychodu z pojedynczej cegiełki jaką w katedrze twórczości poczytnego pisarza jest pojedynczy wyraz.

Tego interesującego zadania podjął się zespół serwisu Title Pro Loans opracowując intrygującą infografikę, której zadaniem była odpowiedz na następujące pytanie: „Ile zrobiliby najlepiej opłacani autorzy, gdyby otrzymali zapłatę za słowo?” Twórcy tego zestawienia wzięli pod uwagę dwunastkę najpoczytniejszych autorów świata popularnej literatury anglojęzycznej. Za podstawę przeprowadzonych szacunków i obliczeń posłużył im rok 2017.

Karta każdego z dwunastu przedstawionych na infografice autorów zawiera kilka podstawowych liczb opatrzonych piktogramami. Znaleźć tam można następujące dane:

  • przychód / zarobek autora w 2017 r. (symbol gotówki w pudełku z liczbą 2017),
  • liczba książek napisanych przez cały okres twórczej aktywności pisarza (biała ikona książki),
  • liczba wszystkich sprzedanych egzemplarzy przez całą dotychczasową karierę twórcy (biała ikona biblioteczki),
  • książki/tytuł(y) ostatnio (2017 r.) wydane (reprodukcje okładek),
  • całościowy dochód netto autora (dane w brązowym okręgu) wraz z liczbą słów, którą dany utwór/ utwory zawierają (liczby w okręgu czerwonym).

 

infografika ebookfriendly.com

Autorzy zestawienia, które oczywiście należy traktować w kategorii czystej zabawy i przybliżonych szacunków, podkreślają, że sporządzona przez nich infografika nie bierze pod uwagę wielu istotnych źródeł pisarskiego dochodu, jak prawa do adaptacji filmowych i telewizyjnych, prawa licencyjne do towarów i gadżetów popkulturowych bohaterów, dochody z reklam i wystąpień publicznych czy wielu innych pozapisarskich aktywności.

Jak zatem dokonano tych szacunkowych obliczeń? Autorzy z Title Pro Loans podzielili zarobki danego pisarza z roku 2017 r. przez liczbę słów napisanych w pozycjach wydanych w tym samym roku we wszystkich książkach konkretnego autora. Jedynie w przypadku J.K. Rowling zrobiono wyjątek biorąc pod uwagę jej książkę – Harry Potter i przeklęte dziecko wydaną w 2016, a nie 2017.

Można postawić pytanie jaką wartość i sens ma takie zestawienie? Wydaje się, że tym na co chcieli zwrócić uwagę autorzy tego opracowania była właśnie przemawiająca do wyobraźni wartość kryjąca się za pojedynczym słowem napisanym przez każdego z dwunastu branych pod uwagę bestsellerowych autorów. W końcu fakt, że zwycięska w tym pojedynku brytyjska pisarka J.K. Rowling inkasuje niemal 1000 dolarów za każde słowo swej najnowszej powieści raczej nikogo nie może zostawić obojętnym. Zaskakiwać w tym zestawieniu może również rozpiętość dochodów między zwycięzcą a ostatnią, dwunastą autorką – Danielle Steel, która mimo wydania w analizowanym roku aż siedmiu tytułów za pojedyncze słowo w swoich książkach zainkasowałaby jedynie 15,19 dolarów.

A jak to wygląda na polskim rynku? Szacunków dotyczącego przeliczenia przychodów na pojedyncze słowo wprawdzie nie doczekaliśmy się (jeszcze), ale niedawno tygodnik „Wprost” spróbował oszacować przychody najbardziej kasowych autorów polskiego świata literatury popularnej. Oczywiście, także i tutaj zastosowanej metodologii można dużo zarzucić, a zamieszczony tekst wywołał lawinę dementi ze strony najpoczytniejszych literackich twórców nad Wisłą, ale pierwsze lody zostały przełamane i jest tylko kwestią czasu kiedy tego rodzaju zestawienia zagoszczą na stałe na łamach prasy biznesowej.

Miejsce / Autor / Gatunek / Ile książek sprzedano / Średnia cena brutto / Ile mogli zarobić

1. Remigiusz Mróz, Kryminał/sensacja/thriller 1 351 776 / 26,96 zł / 1 821 944,20 zł
2. Blanka Lipińska, Erotyk 668 352 / 28,68 zł / 958 323,73 zł
3. Olga Tokarczuk, Literatura piękna 496 016 / 36,64 zł / 908 819,87 zł
4. Marta Galewska-Kustra, Literatura dziecięca/młodzieżowa 571 928 / 23,99 zł / 686 041,07 zł
5. Anita Głowińska, Literatura dziecięca/młodzieżowa 1 107 424 / 7,45 zł / 412 671,66 zł
6. Rafał Kosik, Literatura dziecięca/młodzieżowa 261 064 / 29,68 zł / 387 474,30 zł
7. Nela Mała Reporterka, Literatura dziecięca/młodzieżowa 225 296 / 30,97 zł / 348 921,18 zł
8. Katarzyna Michalak, Literatura obyczajowa 222 928 / 29,27 zł / 326 246,56 zł
9. Andrzej Sapkowski, Fantastyka 168 928 / 34,59 zł / 292 129,23 zł
10. Katarzyna Puzyńska, Kryminał/sensacja/thriller 204 936 / 27,44 zł / 281 134,46 zł
11. Ałbena Grabowska, Literatura obyczajowa 127 824 / 43,61 zł / 278 751,22 zł
12. Justyna Bednarek, Literatura dziecięca/lektury szkolne 200 616 / 27,71 zł / 277 975,31 zł
13. Andrzej Pilipiuk, Fantastyka 162 296 / 30,49 zł / 247 439,50 zł
14 Andrzej Maleszka, Literatura młodzieżowa/lektury szkolne 164 488 / 29,20 zł / 240 114,40 zł
15. Jakub Żulczyk, Literatura piękna 159 008 / 25,67 zł / 204 098,95 zł
16. Jacek Piekara, Fantastyka 126 616 / 31,01 zł / 196 329,30 zł
17. Wojciech Chmielarz, Kryminał/sensacja/thriller 114 008 / 28,97 zł / 165 153,46 zł
18. Katarzyna Bonda, Kryminał/sensacja/thriller 110 600 / 27,75 zł / 153 460,52 zł
19. Magdalena Witkiewicz, Literatura obyczajowa 121 032 / 24,21 zł / 146 510,12 zł
20. Grzegorz Kasdepke, Literatura dziecięca/młodzieżowa 131 960 / 20,39 zł / 134 503,74 zł

Opracowane na podstawie:

ebookfriendly.com

life4style.pl